ERAWAN

Een gigantische driekoppige olifant op een enorme oud-roze sokkel is onmogelijk te missen in het Samut Prakan gebied. In dit super beest, gemaakt van brons, huist het Erawan museum. De hele olifant weegt maar liefst 250 ton, is 29 meter hoog en 39 meter lang. Dit alles op een sokkel van vijftien meter hoog, dus je kunt er echt niet omheen :).

Riepko.Krijthe1.jpg

De lyrische beschrijving van het beeld luidt als volgt: ’With a proud, war-like demeanor and trunks the size of ancient Banyan Trees, this is an epic image of Hindu mythology’s Airavata (otherwise known as Erawan) you’ll never forget. It’s one man’s dream come to life.’ Er wordt hier gesproken over een oude bekende (haha), Khun Lek Viriyapant. Deze excentrieke Thaise business tycoon is namelijk ook de bedenker en uitvoerder van ‘The Sanctuary of Thruth’ en ‘Ancient Siam’ (Muang Boran). Zijn streven was om zijn grote privé collectie van Thaise antiquiteiten te behouden voor de komende generaties. Zijn oorspronkelijke opzet nam een andere wending toen een vriend suggereerde het museum in de vorm van een appel te bouwen. De appel als het klassieke westelijk symbool voor het menselijk lot. Khun Lek vond echter een oostelijke symboliek meer van toepassing en besloot gebruik te maken van de hindoeïstische olifant (Erawan) als inspiratiebron voor zijn museum. Erawan is de Thaise vorm van de mythische olifant Airavata. Deze olifant (meestal wit) is het rijdier van de god Indra (de god van oorlog, de hemel, onweer en regen) en wordt gezien als een belangrijk symbool van de oosterse wereldbeschrijving. De olifant is in de mythologie van Thailand ‘zo groot als een berg met drie tot drieëndertig koppen waarbij elke kop voorzien is van zeven slagtanden’. Khun Lek heeft deze beschrijving behoorlijk letterlijk genomen…….

Riepko.Krijthe1-2.jpg

We maken echter eerst een wandeling door de tropische tuinen onder begeleidend olifant getrompetter. Rondom het onderstuk staan overal olifanten opgesteld (dit museum wordt ook wel de olifantentempel genoemd). Je kunt onder de olifanten doorlopen, waarop ze beginnen te trompetteren. Een kleine donatie maakt je geluk compleet :).

_DSF3221

Langs de binnenbocht loopt een ‘ringsloot’ waarin de gelovigen lotusbloemen laten meevoeren door de stroom opdat alle pech tegelijkertijd zal verdwijnen uit hun leven. Even verderop zien we een ijverige dame dezelfde bloemen weer uit het water vissen met een net. Zouden ze de bloemen even laten drogen en opnieuw verkopen? Of is dat de cynicus in ons?

Riepko.Krijthe1-8

Khun Lek zag de olifant niet slechts als een rijdier voor de god Indra, hij zag de olifant vooral als een kosmisch dier. De binnenkant van het museum staat daarom model voor de hindoeïstische voorstelling van de wereld. Een wereld die bestaat uit een onderwereld en de aarde zelf (beide in het voetstuk) en tenslotte de hemel welke zich in de buik van de olifant bevindt. We starten in de onderwereld. Een donkere, kille ruimte (de AC’s blazen volop) met daarin heel veel antieke en religieuze voorwerpen. Menig voorwerp hier wordt gezien als heilig omdat ze vruchtbaarheid en voorspoed brachten in het verleden. In deze ruimte heerst stilte en de bedoeling van deze ruimte is dat moderne mensen kunnen (moeten) leren van het verleden, omdat ‘gebeurtenissen in het verleden als een kompas en een stuur zijn voor een veilige en rustige reis in het heden.’

_DSF3211.JPG

Hierboven ligt Mount Meru oftewel de menselijke wereld volgens het boeddhistische geloof. De binnenkomst is nogal overweldigend. Alles is gedecoreerd met veel beeldhouwwerk, kleurig glas in lood en uitbundige beelden met porseleinen details.

Riepko.Krijthe1-5.jpg

We nemen de tijd om goed rond te kijken en weten eigenlijk niet of dit kunst is of toch kitsch. Bijzonder, dat zeker! Het vakmanschap is overweldigend. Boven aan de trap staat het beeld van Guanyin, de godin van troost en genade. Veel mensen nemen de tijd om hier even stil te staan, offerbloemen neer te leggen en uiteraard om te bidden. Grappig om ook hier weer te ontdekken dat vele geloven vlak bij elkaar liggen en massaal met elkaar verstrengeld lijken te zijn. Guanyin wordt in de traditionele godsdienst, taoïsme en Chinees Boeddhisme vooral opgeroepen in gebeden ten tijde van gevaar, terwijl ze in de Chinese volksreligie vooral wordt aanbeden bij het vragen om de geboorte van een zoon. Op schilderijen wordt ze dan ook dikwijls voorgesteld met een kindje in haar armen, waardoor je haast gaat denken dat je hier te maken hebt met Maria en haar kindje Jezus.

_DSF3208.JPG

Om deze verstrengeling nog meer te benadrukken zijn er de vier grote pilaren die elk scenes beschrijven uit een van de vier wereldreligies, aldus Khun Lek. Ik weet niet welke religie er hier ontbreekt of misschien heeft Khun Lek het hindoeïsme en het boeddhisme bij elkaar gevoegd? Naast de twee voorgenoemde (wereld)religies zijn er immers nog het christendom, het jodendom en de islam. Even voor alle duidelijkheid: ‘een wereldreligie is een religie die aanspraak maakt op een universele waarheid. Daardoor zijn deze niet gebonden aan een bepaalde omgeving of etniciteit en kunnen zij zich wijd verspreiden.’ Het zijn er echt vijf! Het kan natuurlijk ook zijn dat het Boeddhisme al alom vertegenwoordigd is in dit museum en dat er daarom alleen scenes uit de overige vier op de pilaren zijn afgebeeld? Hoe dan ook, de pilaren rijzen hoog naar boven tot aan de koepel, het dak van de wereld en een kunstwerk op zich.

Riepko.Krijthe1-3.jpg

Het laatste stukje omhoog voert ons vanuit het sokkel door een poot van de olifant  naar de buik van de olifant. We bevinden ons nu in de hemel (Travatimsa Heaven; de wereld op de top van Mount Meru). De gebogen muren laten schilderingen uit het heelal zien, terwijl rondom hele oude Boeddha beelden staan opgesteld. Dit is een heilig gebied. Overal liggen kussens op de grond zodat een ieder kan bidden of (zoals Khun Lek voor ogen had) in elk geval in stilte kan bedenken hoe religie een bijdrage kan leveren in het ondersteunen van de wereldvrede. Ook deze ruimte heeft iets onwerkelijks. Het is alsof je je in de droom van iemand bevindt en je die droom voor je ogen werkelijkheid ziet worden. Van ontwerp tot voltooing heeft hem tien jaar gekost, maar van het resultaat kun je niets anders zeggen dan dat het een ‘must see’ is. Groots in alle aspecten!

_DSF3198.JPG

We lopen nog een laatste rondje door de tuin om te genieten van alle mythische dieren en voorstellingen temidden van een wereld van groen en water. Ook hier aan details geen gebrek.

_DSF3222

Terwijl ik geniet van de sprookjesachtige details en me inleef in de mystiek van de verhalen, besef ik me dat hier weinig buitenlanders komen omdat ze het of te ver vinden van het centrum of de entreeprijs buiten proporties vinden voor wat het te bieden heeft. Toch beoordeelt ‘tripadvisor’ het met een 4.5 (uit 5) overall en is de (voor mij) meest kenmerkende beoordeling: ‘briljante over the top Boeddhisme kitsch’ met de toevoeging ‘ga dat zien!’ Ik zeg: Doen!

_DSF3216.JPG

Een gedachte over “ERAWAN

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s